Russian TV, online platforms hacked with antiwar message on Victory Day

cigaretteman

HR King
May 29, 2001
70,605
50,124
113
Russians using smart TVs reported seeing something atypical: A message appeared instead of the usual listing of channels. “The blood of thousands of Ukrainians and hundreds of murdered children is on your hands,” read the message that took over their screens. “TV and the authorities are lying. No to war.”
Are you on Telegram? Subscribe to our channel for the latest updates on Russia's war in Ukraine.
The apparent hack, targeting ordinary Russians sitting by their televisions or looking things up on their search engines, broke through the pro-Moscow messaging Monday as Russia celebrated Victory Day, a commemoration of the Soviet Union’s role in defeating Nazi Germany in World War II.
As Russia intensified its attacks in Ukraine’s south and east, thousands of Russian troops assembled in Moscow’s Red Square for a military parade. Addressing them, President Vladimir Putin gave a speech doubling down on his invasion of Ukraine and accusing NATO and Western countries, without evidence, of provoking Russia.
On Victory Day, Putin defends war on Ukraine as fight against ‘Nazis’
The antiwar message that appeared on the screens of Russian smart TVs also appeared on the platforms of Yandex, Russia’s IT giant. Like Google, it combines many products under one umbrella, including a search engine and a service providing TV programming schedules. On that page, the daily programs for state-run Channel One and Russia-1 were also defaced early Monday.
Russia’s equivalent of YouTube, called Rutube, was also affected, it said in a statement.
“Following the sites of various Russian ministries, which have been constantly subjected to cyberattacks over the past two months, hackers have reached RUTUBE,” Rutube said on its official Telegram channel. “Our video hosting has undergone a powerful cyberattack. At the moment, it is not possible to access the platform.”
The streaming platform later said that it had “localized the incident” and was working to restore normal service, and that the apparent hackers were unable to access its content library.
“Specialists localized the incident, and work is currently underway to ensure security,” Rutube said. “We will announce the timing of the restoration of the video service in the near future.”
“RUTUBE confirms that third parties were unable to access the video archive,” it said. “The entire library, including user content, is still stored on the service.”
Russian government websites and state-run media outlets have faced what the government has called an “unprecedented” wave of hacking attacks since the Kremlin launched its invasion of Ukraine on Feb. 24. In mid-March, Russia’s Ministry of Digital Development and Communications said the attacks were at least twice as powerful as any previous ones, prompting the agency to enact unspecified measures to protect the services.
Russian government websites face ‘unprecedented’ wave of hacking attacks, ministry says
Some Russians in media also appear to be taking digital action to protest the war, even within their own country.
Articles with headlines condemning the invasion appeared on the front page of the Russian news website Lenta.ru early Monday.
Each article published by Lenta featured the disclaimer that the material had “not been agreed with the editorial leadership” and that “the Presidential Administration will punish the publication for publishing this.”
“In other words,” it said, “take a screenshot of this now, before it is deleted.”
The stories — with forceful headlines such as “Vladimir Putin has turned into a pitiful and paranoid dictator” and “Russia abandons the corpses of their soldiers in Ukraine” — were shortly taken down.
Such statements are most likely forbidden in Russia under a law passed this year that bans any attempt to discredit Russian forces and their actions in Ukraine. Free-speech advocates say the law is a way for the Kremlin to control the narrative around the war. For example, it prohibits anyone from using the word “invasion” to describe the events in Ukraine — which Putin calls a “special military operation” to “denazify” the country.
In Putin’s Russia, ‘fake news’ now means real news
Yegor Polyakov, an editor at Lenta, claimed joint responsibility for the antiwar material and said he and his colleague Alexandra Miroshnikova made a “conscious decision” to oppose the war.
“This is not a ‘hack by hackers’ at all; this is our conscious decision, which was made relatively long ago, but it was not possible to implement it quickly (I won’t say for what reasons yet),” he said in a statement provided to the Russian outlet Mediazona.
Polyakov said there are almost no independent media outlets left in Russia, and he called on “potential critics . . . not to forget about humanism” and said they should “not put labels on everyone at once.”
He said he and Miroshnikova “no longer work at Lenta.”

 
  • Like
Reactions: Titus Andronicus

Latest posts